اطلاعیه مهم : آغاز ثبت نام دوره آموزش تخصصی تحلیل بازار رمز ارز با حضور کمپانی BITMAIN در ایران .

مرکز یونیننس uninance

انجمن چندملیتی یونیننس

موضوع : نم (NEM) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ امروز: [wikiwordpress]

نم (NEM) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اغلب ارزهای دیجیتال از توسعه و اعمال تغییرات بنیادی بر روی کدهای اصلی بیت کوین بوجود آمده اند. مانند لایت کوین، بیت کوین کش و بیت کوین؛ اما نم اینگونه نیست و کدهای بلاک چین آن بصورت 100 درصدی اختصاصی هستند.

یکی از تفاوت‌های اصلی نم (Nem) با سایر ارزهای دیجیتال، استفاده از یک الگوریتم اجماع جدید به نام اثبات اهمیت (POI) می‌باشد. الگوریتم اثبات اهمیت شباهت‌ بسیار زیادی با الگوریتم اثبات سهام دارد، اما کارایی آن بیشتر است. بهره گیری از الگوریتم اثبات اهمیت در شبکه نم، تراکنش‌های سریع‌تر، کارمزدهای کمتر و شفافیت 100 درصدی را به ارمغان می‌آورد.

نم (NEM) مخفف New Economy Movement، به معنای جنبش اقتصادی نوین می‌باشد که هدف از آن شناخته شدن به عنوان یک ابزار پرداخت مالی در سراسر جهان است تا بتواند پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین دیگر را بر روی بلاک چین خودش میزبانی کند.

سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها از جمله قابلیت‌های جالب توجه نم است. شبکه نم طوری طراحی شده که تنها ۲۰ ثانیه برای تایید تراکنش‌ها زمان لازم دارد و این به معنای انجام ۳۰۰۰ تراکنش در ثانیه می‌باشد.

زِم (XEM) چه تفاوتی با نم (NEM) دارد؟

گاهی اوقات فعالان بازار ارزهای دیجیتال در مورد NEM و XEM دچار سردرگمی می‌شوند. باید گفت که نم (NEM) نام شبکه بلاک چین است و زِم (XEM) نام ارز دیجیتالی است که در این شبکه ایجاد شده. به عنوان مثال ریپل (Ripple) نام بلاک چین است و ارز دیجیتال آن هم XRP نام دارد. گرچه همان طور که در ادامه خواهیم گفت نم هم یک شبکه بلاکچین است و هم یک ارز دیجیتال؛ در گزارش های بعدی یونیننس در مورد رمزارز زم بیشتر توضیح خواهیم داد. 

آشنایی با تاریخچه نم (Nem)

یکی از کاربران انجمن بیت کوین تاک با نام مستعار «UtopianFuture» شبکه نم را ایجاد کرد. او قصد داشت تا فعالیت‌هایی در راستای بهبود شبکه ارز دیجیتال Nxt انجام دهد، اما در نهایت با گروهی از توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیدند که بلاک چین اختصاصی خودشان را بسازند.

سر انجام پروژه نم در مارس 2015 توسط یک تیم ۴۵ نفره معرفی و راه‌اندازی شد. درحال حاضر توسعه دهندگان اصلی نم در کشور سنگاپور ساکن هستند و با نام مستعار در پشت پرده فعالیت می‌کنند.

کریپتوکارنسی ارز دیجیتال رمز ارز یونیننس بلاکچین بهترین آموزشگاه رمزارز آموزش تحلیلگری بازار رمزارز آموزش معامله گری بازار رمزارز بهترین آموزشگاه ارز دیجیتال بیت کوین تحلیل بنیادی تحلیل فاندامنتال صرافی ارز دیجیتال نم

اثبات اهمیت (Proof of Importance) در شبکه نم

الگوریتم اثبات اهمیت (Proof of Importance) این قابلیت‌ را فراهم می‌کند که برای تایید تراکنش‌ها در شبکه نم، دیگر نیازی به مصرف بالای برق  و استفاده از دستگاه‌های سخت‌افزاری قدرتمند نداشته باشند. بر همین اساس تنها باید مقدار مشخصی ارز دیجیتال زم (XEM) در کیف پول شخصی خود داشته باشید و با اختصاص دادن آن به شبکه NEM، علاوه بر سرمایه‌گذاری و مشارکت در تایید تراکنش‌ها، واحدهای XEM جدید به دست آورید.

مفهوم هاروست در شبکه نم (Nem)

هاروست در لغت به معنای برداشت محصول است، اما در شبکه بلاک چین نم، به فرایند تایید تراکنش‌ها هاروست می‌گویند. هاروست در واقع همان مفهوم کلمه ماینینگ در شبکه بیت کوین می‌باشد و به کسانی که هاروست انجام می‌دهند، هاروستر گفته می‌شود.

کریپتوکارنسی ارز دیجیتال رمز ارز یونیننس بلاکچین بهترین آموزشگاه رمزارز آموزش تحلیلگری بازار رمزارز آموزش معامله گری بازار رمزارز بهترین آموزشگاه ارز دیجیتال بیت کوین تحلیل بنیادی تحلیل فاندامنتال صرافی ارز دیجیتال نم

هاروستر کیست؟

افرادی که بیش از ۱۰ هزار واحد XEM در کیف پول رسمی نم داشته باشند و آنرا به شبکه اختصاص دهند، علاوه بر سرمایه‌گذاری، می‌توانند با تایید تراکنش‌ها از طریق کارمزدها کسب سود کنند. حال این سوال مطرح می شود که اگر دستگاهی برای استخراج وجود نداشته باشد، تراکنش‌های شبکه چگونه انجام می‌شوند؟

درست است که انجام تراکنش‌ها نیاز به قدرت پردازش سخت افزاری دارد، اما در شبکه نم یک گروه ویژه به نام سوپرنود وجود دارند که دارای سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند، اینترنت اختصاصی و پینگ فوق العاده بالایی هستند و همچنین بیش از ۳ میلیون واحد ارز دیجیتال XEM در اختیار دارند. به همین دلیل است که درآمد سوپرنودها بسیار بالاست.

هاروسترها یا همان ماینرهای شبکه نم، به سوپرنودها متصل می‌شوند و وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. هاروسترها باید حداقل ۱۰ هزار واحد زِم در کیف پول نم خود داشته باشند. البته صرف داشتن این تعداد XEM کفایت نمی‌کند و مدت زمان باقیماندن دارایی‌ها در کیف پول و همچنین تعداد تراکنش‌های فرد بسیار تاثیر گذار است. در واقع هر چقدر فعالیت و دارایی‌های یک هاروستر بیشتر باشد، شانس تایید تراکنش‌ها و کسب درآمد از هاروست بیشتر می‌شود.

مزیت الگوریتم اثبات اهمیت نسبت به اثبات سهام

در الگوریتم اجماع اثبات سهام تنها عامل تعیین کننده درآمد، یک تایید کننده مقدار دارایی است. هر فردی که  دارایی بیشتری داشته باشد، از شانس بالاتری برای تایید تراکنش‌ها و همینطور کسب درآمد برخوردار است. این موضوع در مورد شبکه نم و الگوریتم اثبات اهمیت کمی متفاوت است و علاوه بر تایید کننده مقدار دارایی، عوامل دیگری در درآمد هاروسترها تاثیر گذارند.

همانطور که گفتیم به غیر از مقدار دارایی که در کیف پول وجود دارد، مدت زمان نگهداری دارایی‌ها در کیف پول و تعداد معاملات آن کیف پول‌ نیز حائز اهمیت است. این امر موجب می‌شود که هاروسترها بر اساس امتیاز و اهمیتی که به شبکه می‌دهند کسب درآمد کنند. یعنی اگر یک هاروستر از شبکه نم برای پرداخت‌های خودش استفاده کند، تعداد تراکنش‌های کیف پولش بالا می‌رود و شانس خود را برای تایید تراکنش‌های بیشتر بالا می‌برد.

کریپتوکارنسی ارز دیجیتال رمز ارز یونیننس بلاکچین بهترین آموزشگاه رمزارز آموزش تحلیلگری بازار رمزارز آموزش معامله گری بازار رمزارز بهترین آموزشگاه ارز دیجیتال بیت کوین تحلیل بنیادی تحلیل فاندامنتال صرافی ارز دیجیتال نم

اکوسیستم اقتصادی نم (Nem)

در اکوسیستم اقتصادی نم، بخش مهمی به اسم نام فضاها (NameSpaces) وجود دارد که می‌توان آن را مانند یک دامنه اینترنتی در نظر گرفت. هر نام فضا در شبکه نم کاملا منحصر به فرد بوده و در صورت ثبت شدن، دیگر قابلیت دسترسی و ثبت آن وجود ندارد.

به عنوان مثال درصورتی که کسی نام‌فضای «foo» را بسازد، فرد دومی نمی‌تواند به همین اسم نام‌فضا بسازد. هر کس می‌تواند به منظور بهبود فعالیت‌های تجاری‌اش برای خود نام‌فضا بسازد.

مفهوم موزاییک در شبکه بلاک چین نم

برای درک بهتر ویژگی نام‌فضا و موزاییک، آن‌ها را به ترتیب مانند دامنه و هاست در نظر بگیرید. با ایجاد نام‌فضا شما قادرید تا از موزاییک‌ها استفاده کنید. ایجاد موزاییک همانند ساختن یک دارایی دیجیتال یا توکن‌ است.

ارز دیجیتال شبکه نم، یعنی زم (XEM) اولین موزاییک ساخته شده در این شبکه است. شما نیز می‌توانید از طریق کیف پول رسمی نم برای خود موزاییک یا همان توکن اختصاصی بسازید و مشخص کنید که چه تعداد توکن برای شما ساخته شود.

البته باید گفت که اغلب شرکت های بزرگ تجاری از این قابلیت نم استفاده می کنند، چراکه ساختن یک موزاییک نیاز به پرداخت کارمزد تقریبا زیادی دارد. در بلاک چین نم توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های خودشان را طراحی و اجرا کنند. درست مانند شبکه اتریوم. البته شبکه نم در بسیاری از صنایع مخصوصا کنترل زنجیره تامین کارخانه‌ها کارایی مناسبی ندارد. اخیرا وزارت کشاورزی ژاپن از بلاک چین نم برای رهگیری تولید فراورده‌های دامی استفاده کرده‌ است.

نتیجه گیری

NEM یک ارز دیجیتال و همچنین پلتفرمی برای تبادل است. این رمزارز ویژگی‌های متفاوتی به شبکه بلاکچین خود اضافه کرده و زیرساخت مناسبی برای تبادل فراهم کرده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به بین‌المللی بودن، قابلیت ناشناس بودن کاربران و توزیع منصفانه کوین اشاره کرد.

جهش قیمت نم از سال 2016 باعث شده تا مورد توجه قرار گیرد. تکنولوژی NEM بر پایه Proof-of-Importance و Eigentrust مبتنی است. متصدیان این رمزارز در تلاشند تا دامنه رواج آن را از ژاپن به بازارهای جهانی گسترش دهند. 

درسال 2017 قیمت NEM 258 برابر شد اما در سال 2019 نرخ NEM به دلایلی از قبیل سقوط نرخ بیت کوین، در صرافی‌ها، کاهش یافت. با این وجود این رمزارز همچنان محبوب است و کارشناسان به آینده ارز دیجیتال NEM خوشبین هستند؛ زیرا ویژگی‌هایش باعث می‌شود که نسبت به رقبایش کاراتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[njwa_button id="1078"]

Please rate Stellar

0 / 3

Your page rank: